arkiv

hur galet pedagogisk är jag inte?

2010-04-21 @ 21:35:06
Pappa: din lillebrorsa sitter med matte just nu. Har en svår ekvation...
Jag: något han behöver hjälp med?
Pappa: ja. dubbelt så många 5kronor som 1kronor och 5 fler 10kronor än 1kronor. totalt 470:- hur många mynt var det?
Jag: vi har två påståenden och 1kronor är inblandade i båda, så vi sätter 1kronan som x. 5kronorna är dubbelt så många som 1kronorna, alltså 2x st. och det finns 5 fler 10kronor än 1kronor, alltså x+5 st.
antal 1kronor = x
antal 5kronor = 2x
antal 10kronor = x+5
så om vi sätter in värdet för varje krona borde det se ut såhär:
x+5(2x)+10(x+5) = 470
och av den ekvationen får man x = 20, alltså 20 stycken 1kronor. och vet man det så kan man lätt räkna ut hur många det var av dom andra mynten, med hjälp av texten :) antal mynt borde bli 85.
Pappa: 20 st 1kronor, 25 st 10kronor, 40 st 5kronor. haha det stämmer. tackar. mattelärarn :P

HUR KUL SOM HELST! Jag vill också göra mattenationella imorgon. Jag älskar sånna här tal. Jag vill köpa en mattebok. Låt mig citera herr Fredrik Wikingsson:

"Jag tyckte att det var oerhört.. vad ska jag säga, inte sexigt, för dom termerna använde jag nog inte då, men det var någonting oerhört tillfredsställande åtminstone, när en ekvation gick ihop."

Detta sa han när han var med i Kristian Luuks program Videokväll hos Luuk. (Ja, jag har laddat ner det och sett det minst 50 gånger.) Jag kan bara säga en sak. Word.

Imorgon efter middagen drar jag till Thoressons på Linneagatan och pluggar lite Matte C med Thoresson junior, aka Knicken. Ska bli roligt :) Spännande att se om jag kommer ihåg något. Nu blir det te och en bok.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback